Čo je Virtuálna realita?

Virtuálna realita (VR - Virtual Reality - fiktívna, vymyslená skutočnosť) predstavuje technológiu zobrazenia zložitých informácií a možnosť interakcie človeka s nimi prostredníctvom počítača. Spôsob dialógu človeka s počítačom sa nazýva rozhranie) a virtuálna realita je najnovšou technológiou z množstva týchto rozhraní. Virtuálna realita predstavuje veľký posun v spôsobe interakcie s počítačom a v spôsobe vizualizácie informácií. Namiesto používania monitora a klávesnice počítača môže užívateľ využiť hlavový zobrazovací displej a špeciálne dátové rukavice vybavené senzormi pohybu prstov. Počítač im pritom premieta na displej vnímané obrazy a oni pomocou pohybov rúk a otáčaním hlavy môžu riadiť počítač. Je zrejmé, že medzi oblasťami, kde sa systémy VR najčastejšie presadzujú sú aplikácie založené na priestorovej analýze a vizualizácii fyzikálnych rozmerov. VR svojou schopnosťou zobraziť údaje trojrozmerne a pripojiť zvukové a hmatové informácie neobyčajne zvyšuje pochopiteľnosť údajov. Tento fakt sa stal základnou motiváciou pre vznik systémov, ktoré využívajú práve tieto výhody. Jedným z odvetví, ktoré sa snažia stavať práve na tejto vlastnosti VR sú aj výučbové systémy, ktoré využívajú tieto vlastnosti a snažia sa pomocou nich používateľovi poskytnúť čo najkvalitnejšie prostredie pre výučbu.

História

Morton Heilig písal v 50-tych rokoch 20. storočia o tzv. "Experience Theater" (z angličtiny doslova "Divadlo zážitkov"), ktoré by stimulovalo všetky zmysly diváka podľa hranej scény. Na základe tejto vízie postavil v roku 1962 prototyp nazvaný Sensorama , ktorý popri premietaní piatich krátkych filmoch umožňoval vnímať okrem obrazu a zvuku aj vôňu. Aj napriek nástupu počítačovej techniky údajne funguje ešte aj dnes. V roku 1968 zostrojil Ivan Sutherland spolu so svojím žiakom Bobom Sproullom zobrazovacie zariadenie nositeľné na hlave, čo sa vo všeobecnosti považuje za prvý prístroj vytvárajúci virtuálnu realitu. Bol jednoduchý tak na ovládanie ako aj na zobrazovacie schopnosti. Prostredie totiž tvorili virtuálne izby ohraničené len čiarami. Okrem toho mal takú váhu, že musel byť upevnený na strope, vďaka čomu dostal pomenovanie Damoklov meč. Pozoruhodným medzi prvopočiatočnými zariadeniami bol Aspen Movie Map vyrobený na Univerzite v Massachussettskom technologickom inštitúte (MIT) v roku 1977. Program predstavoval približnú simuláciu mesta Aspen v Colorade (USA), ktorého ulicami sa používateľ mohol túlať. Na výber boli tri módy: leto, zima a polygóny. Prvé dva boli založené na fotografiách - tvorcovia skutočne nasnímali každý možný pohyb cez mesto počas oboch ročných období - a tretí na trojrozmernom modeli mesta. V druhej polovici 80-tych rokov minulého storočia spopularizoval pojem "virtuálna realita" Jaron Lanier, jeden z priekopníkov v tejto oblasti. V roku 1985 založil spoločnosť VPL Research (skratka z anglického "Virtual Programming Languages", doslova Virtuálne programovacie jazyky), ktorá vyvinula najvýznamnejšie systémy "goggles n' gloves" (doslova z angličtiny "ochranné okuliare a rukavice") toho obdobia.