Typy virtuálnej reality

V súcasnej dobe stále neexistuje jasne definovaný spôsob, ako narábat s objektmi vo virtuálnej realite a taktiež nie je daná jasná špecifikácia typov a použití systémov virtuálnej reality. Preto nasledujúce rozdelenie typov a možností virtuálnej reality predstiera najpoužívanejšie typy a základné spôsoby využitia založené na dostupných riešeniach a zariadeniach.

Systémy VR pre osobné pocítace (Desktop VR )

Na zobrazenie trojrozmerného virtuálneho priestoru využívajú bežný monitor. Trojrozmerný efekt sa dosahuje použitím špeciálnych okuliarov. Tým, že sa pohybuje myšou, mení sa poloha vo virtuálnom priestore, aplikácia virtuálnej reality na tento pohyb ihned reaguje vytvára zobrazenie v novej perspektíve. Nevýhodou je to, že tento typ VR poskytuje len Velmi hrubý dojem pohybu v priestore. Na obr.1 je možné vidiet použitie desktop VR pri simulovaní výrobného procesu súciastok. Používatel vníma obraz pomocou špeciálnych okuliarov a ovláda ho pomocou špeciálneho vstupného zariadenia, ktoré je schopné na základe interakcie užívatela poskytnút aj spätnú väzbu a tým zvýšit realistickost simulácie.

Imerzívne systémy VR

Vyznacujú sa tým, že pri ich využití sa zobrazovacie zariadenie umiestnuje priamo na hlave užívatela. Ide hlavne o zobrazovacie hlavové displeje (prilby), ktoré sú schopné zobrazit aj tretí rozmer. Na ukazovanie, pohyb a manipuláciu s objektmi vo virtuálnom priestore sa vo väcšine prípadov používajú dátové rukavice vybavené snímacmi.

Systémy VR rozširujúce realitu

V týchto systémoch je viditelný aj skutocný svet a to bud bezprostredné okolie pozorovatela (skutocná realita), alebo projekcia vzdialeného miesta (prítomnost na inom mieste). Do takto vytvoreného reálneho sveta systém VR umiestnuje umelé obrazy, ktoré môžu napr. zobrazovat ludskému oku bežne neviditelné objekty.

Projekcné systémy (Computer assisted virtual environments - CAVE)

Tento systém VR je reprezentovaný miestnostami, ktoré sú vybavené niekolkými projekcnými plochami. Použitím špeciálnych okuliarov sa u osôb, ktoré sú vo vnútri miestnosti dosahuje dojem existencie presvedcivého trojrozmerného priestoru. Popri tom úcastníci vidia svoje telá, co im ulahcuje orientáciu a ciastocne eliminuje nepríjemné pocity. Na rozdiel od systémov VR pevne umiestnených na hlave však nebránia v stálom kontakte medzi clenmi skupiny. CAVE systémy VR tvoria v súcasnosti špicku medzi systémami VR. Na obr.4 je zobrazený systém FLEX, ktorý je hlavným zastúpitelom technológie CAVE, ktorá sa presadzuje už v komercnej sfére a poskytuje rýchle a efektívne využitie tohto systému pre rôzne odvetvia.