Typy virtuálnej reality
V súcasnej dobe stále neexistuje jasne definovaný spôsob, ako narábat s objektmi vo virtuálnej
realite a taktiež nie je daná jasná špecifikácia typov a použití systémov virtuálnej reality.
Preto nasledujúce rozdelenie typov a možností virtuálnej reality predstiera najpoužívanejšie typy
a základné spôsoby využitia založené na dostupných riešeniach a zariadeniach.
Systémy VR pre osobné pocítace (Desktop VR )
Na zobrazenie trojrozmerného virtuálneho priestoru využívajú bežný monitor. Trojrozmerný efekt
sa dosahuje použitím špeciálnych okuliarov. Tým, že sa pohybuje myšou, mení sa poloha vo virtuálnom
priestore, aplikácia virtuálnej reality na tento pohyb ihned reaguje vytvára zobrazenie v novej perspektíve.
Nevýhodou je to, že tento typ VR poskytuje len Velmi hrubý dojem pohybu v priestore. Na obr.1 je možné vidiet
použitie desktop VR pri simulovaní výrobného procesu súciastok. Používatel vníma obraz pomocou špeciálnych
okuliarov a ovláda ho pomocou špeciálneho vstupného zariadenia, ktoré je schopné na základe interakcie
užívatela poskytnút aj spätnú väzbu a tým zvýšit realistickost simulácie.
Imerzívne systémy VR
Vyznacujú sa tým, že pri ich využití sa zobrazovacie zariadenie umiestnuje
priamo na hlave užívatela. Ide hlavne o zobrazovacie hlavové displeje (prilby),
ktoré sú schopné zobrazit aj tretí rozmer.
Na ukazovanie, pohyb a manipuláciu s objektmi vo virtuálnom priestore sa vo
väcšine prípadov používajú dátové rukavice vybavené snímacmi.
Systémy VR rozširujúce realitu
V týchto systémoch je viditelný aj skutocný svet a to bud bezprostredné okolie pozorovatela
(skutocná realita), alebo projekcia vzdialeného miesta (prítomnost na inom mieste). Do takto
vytvoreného reálneho sveta systém VR umiestnuje umelé obrazy, ktoré môžu napr. zobrazovat
ludskému oku bežne neviditelné objekty.
Projekcné systémy (Computer assisted virtual environments - CAVE)
Tento systém VR je reprezentovaný miestnostami, ktoré sú vybavené niekolkými projekcnými
plochami. Použitím špeciálnych okuliarov sa u osôb, ktoré sú vo vnútri miestnosti dosahuje
dojem existencie presvedcivého trojrozmerného priestoru. Popri tom úcastníci vidia svoje telá,
co im ulahcuje orientáciu a ciastocne eliminuje nepríjemné pocity. Na rozdiel od systémov VR
pevne umiestnených na hlave však nebránia v stálom kontakte medzi clenmi skupiny. CAVE systémy
VR tvoria v súcasnosti špicku medzi systémami VR. Na obr.4 je zobrazený systém FLEX, ktorý je
hlavným zastúpitelom technológie CAVE, ktorá sa presadzuje už v komercnej sfére a poskytuje
rýchle a efektívne využitie tohto systému pre rôzne odvetvia.