Avatary a chat, instant messaging
V internetovom chate
Ploché avatary vo formáte GIF boli predstavené v programoch typu Virtual Places už v roku 1994 súbežne s možnosťami VOIP, od ktorých však bolo neskôr
upustené kvôli nedostatočnej šírke prenosového pásma.
Náhľad na aplikáciu Virtual Places.
Keep Talking (1995 REF), produkt spoločnosti UNET2, bol jedným z prvých webových systémov na chatovanie, v ktorých boli implementované avatary.
V roku 1995 boli ako prvé predstavené v internetovom chate 3D avatary v programe Cybertown.
V roku 1996 bol vytvorený Microsoft Comic Chat – IRC klient, ktorý používal rozprávkové animované avatary.

V instant messagingu
Prvým populárnym programom na rýchle posielanie správ (instant messaging), ktorý využíval avatary, bol AOL Instant Messenger (AIM), pričom nadväzoval na nápady počítačových hier. Používatelia AIM avatary poznajú skor pod názvom „ikony kamošov“. V súčasnosti využíva avatary mnoho iných programov na instant messaging, ako napríklad ICQ, Windows Live Messenger, Yahoo! Messenger a služby založené na protokole XMPP (Jabber), ako napríklad Google Talk, LJ Talk, a Gizmo Project.
Avatary v týchto programoch sú zvyčajne malých rozmerov. Ikony v AIM sú veľkosti 48x48 pixelov, čo však nie je povinné, v iných online službách bývajú avatary v tvare ikon veľkosti od 50x50 do 100x100 pixelov. Na internete (web stránky, webové skupiny ako napr. Yahoo! Groups) je možné vybrať si z bohatej škály takýchto obrázkových avatarov, ktoré je následne možné použiť v ľubovoľných aplikáciách.
Príklad výberu avatarov v aplikácii MSN Chat...
Skype a použitie avataru, kopírujúceho pohyb používateľovych pier pri rozprávaní. V poslednej dobe v oblasti instant messagingu dominujú animované avatary. Používateľ si vyberie avatar, ktorý ho reprezentuje počas chatovania, a pomocou technológie na transformáciu textu do rečovej podoby dovolí avataru vyslovovať text, vpisovaný do okna s komunikáciou. Iný spôsob využitia tohoto druhu avataru je pri videohovoroch. Niektoré služby ako napríklad Skype (za pomoci externých pluginov) dovoľujú používateľom zobraziť si počas videohovorov rozprávajúce avatary, ktoré vlastne nahradia obraz z používateľovej webkamery za animovaný rozprávajúci avatar [10][11].
Používateľské ikony z AIM boli používané pri experimentálnej forme virálneho marketingu [12].