Avatary vo virtuálnej realite

Slovník

GIF
Kompresný formát na ukladanie obrázkov vyvinutý spoločnosťou CompuServe. Jeden z najbežnejších obrázkových formátov v internete. Pri ukladaní obmedzuje použitú paletu farieb obrázku na maximálny počet 256 farieb. Dokáže ukladať viacero obrázkov sekvenčne do jedného súboru. Pri prezeraní takéhoto súboru vzniká efekt animácie.
Späť

Interakcia človeka s počítačom (Human Computer Interaction)
Disciplína, ktorá sa zaoberá návrhom, hodnotením a implementáciou interaktívnych výpočtových systémov z hľadiska používateľov a študuje hlavné javy v súvislosti s touto interakciou.
Späť

Metaverzum
Fiktívny virtuálny svet opísaný vo vedecko-fantastickej novele "Snow Crash" (1992), ktorej autorom je Neal Stephenson. V tomto trojdimenziálnom svete, ktorý je metaforou skutočného sveta medzi sebou interagujú ľudia v zastúpení svojich avatarov. Slovo metaverzum je zlúčenina zo slov "meta" a "univerzum".
Späť

MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game)
Masívna multilpayerová online RPG hra - špecifický žáner RPG hier, ktorých podstatou je ovládanie jediného hráčskeho avatara, ktorý sa môže plynutím času vyvíjať. V MMORPG hrách medzi sebou interaguje veľké množstvo hráčov v online virtuálnom svete. Termín MMORPG bol vytvorený Richardom Gariottom, tvorcom hry Ultima Online, ktorá tento herný žáner spopularizovala v roku 1997.
Späť

Prirodzené spracovanie ľudského jazyka (Natural language processing )
Podoblasť umelej inteligencie a výpočtovej lingvistiky. Študuje problematiku automatizovaného generovania a porozumenia prirodzených ľudských jazykov. Systémy na generovanie prirodzených jazykov konvertujú informácie z počítačových databáz na normálne znejúcu ľudskú reč. Systémy na porozumenie prirodzených jazykov konvertujú vzorky ľudskej reči do formálnejších počítačových reprezentácií, s ktorými sa počítačovým programom ľahšie manipuluje.
Späť

Textové hry
Počítačové hry, ktoré používajú znaky písma namiesto bitmapovej alebo vektorovej grafiky. Textové hry sa spravidla programujú jednoduchšie a využívajú menej výpočtového času oproti grafickým hrám, preto boli bežnejšie v období medzi rokmi 1970 až 1990.
Späť

Virálny marketing
Súbor marketingových techník využívajúcich existujúce sociálne siete na zvyšovanie povedomia o propagovaných trhových značkách alebo na dosiahnutie iných marketingových cieľov (napríklad predaj produktov), pomocou samoreplikujúcich sa virálnych procesov, ktoré sú analogické k rozširovaniu patologických alebo počítačových vírusov.
Späť

VoIP (Voice over Internet Protocol)
Protokol optimalizovaný na vysielanie hlasových služieb prostredníctvom Internetu alebo iných sietí založených na prepínaní rámcov. Skratka VoIP je často abstraktne používaná pri označovaní samotného prenosu ľudského hlasu, nie protokolu, ktorý túto funkciu implementuje.
Späť

XMPP (eXtensible Messaging and Presence Protocol)
Pôvodne známy pod menom Jabber. Otvorený protokol, inšpirovaný formátom XML, používaný na posielanie textových správ v takmer reálnom čase a na posielanie informácií o prítomnosti používateľov (zoznamy používateľov). Protokol je navrhnutý tak, aby bol rozšíriteľný, čím doň boli pridané funkcie ako VoIP alebo prenos súborov.
Späť