Farebné modely
Projekt na PMMS
CMYK
Podobne ako RGB je najznámejším aditívnym modelom, CMYK je nejrozšírenejší a najpoužívanejší subtraktívny farebný model.
Základné informácie
CMYK je systém, kde sa dá každá farba vyjadriť pomerom tyrkysovej (cyan - C), ružovej (magenta - M) a žltej (yellow - Y). Tieto sú teda jeho primárne farby. Farby pochádzajú z odrazeného svetla, pretože ide o subtraktívny model.
Model CMYK opisuje farby pigmentov, povrchov, maliarskych farieb. Žltý povrch odráža všetko svetlo okrem modrého, oranžový povrch pohlcuje modré a časť zeleného svetla. Model CMYK teda súvisí s farebnými povrchmi odrážajúcimi farebné svetlo. Preto sa využíva v maliarstve, pri farebnej tlači a podobne.
Farebný priestor
Je omylom myslieť si, že CMYK model pokrýva celé viditeľné spektrum. To nie je ani zďaleka pravda. Nepokrýva dokonca ani celý RGB farebný priestor. Človek by povedal, že to je zvláštne - veď tyrkysová je komplementárnou farbou k červenej, ružová k zelenej a žltá k modrej. Ako je teda možné, že pomocou RGB modelu sa dajú vytvoriť niektoré farby, ktoré sa pomocou CMYK vytvoriť nedajú?
Odpoveď je prostá - subtraktívne miešanie farieb. Pri takomto miešaní pridávame a pridávame pigmenty (napríklad v podobe maliarskych farieb), výsledok je však ten, že výsledný odtieň nie je taký jasný a číry ako pri miešaní svetla.
Viac o rozdieloch >>>
Čo znamená to "K"?
Model CMYK býva občas (aj keď zriedkavo) označovaný aj ako CMY. My sme sa už rozprávali o primárnych farbách tohto modelu - a boli len tri. Prečo je tam teda to písmeno "K"?
"K" v "CMYK" je pre čiernu farbu (blacK). Načo nám ju ale treba?
Existuje viacero dôvodov - hlavným je ten, že zmiešaním troch primárnych farieb niekedy nezískame čiernu, ale špinavú hnedú (dá sa to odpozorovať napríklad na plastelíne, prípadne vodových farbách). Ostatné dôvody súvisia s tým, že CMYK je určený hlavne na tlačiarenské použitie.
- tlačené dokumenty väčšinou obsahujú hlavne čierny text, takže aj malý posun papiera pri tlačení by spôsobil očividné neprekrytie sa farieb
- keď sa na seba natlačí 100%-ná žltá, ružová a tykysová, vznikne mokrá machuľa, ktorá schne neúmerne dlho
- ekonomické dôvody - čierny atrament je omnoho lacnejší ako farebné, ktoré by sme navyše museli vo veľkých množstvách zmiešavať
Na porovnanie - naľavo je obrázok znázorňujúci tlač CMY, napravo CMYK.
Niekedy sa pri farebnej tlači používa zmiešanie primárnych farieb a čierneho atramentu. Vzniknutá farba sa nazýva bohatá čierna.
Toto trošku potrhlé video čo-to vysvetľuje:
Miešanie farieb
Subtraktívne miešanie farieb znamená, že sa miešajú pigmenty (napr. maliarske farby) tak,
aby sme docielili žiadaný odtieň (s tým, že vnímame len odrazené svetlo).
Primárne farby (žltá, tyrkysová, ružová) - pomocou nich
môžme vytvoriť akúkoľvek farbu farebného priestoru CMY.
Sekundárne farby (červená, zelená, modrá) - vzniknú zmiešaním
dvojíc primárnych farieb.
Čierna - pomocou nej a CMY možno vytvoriť akúkoľvek farbu
farebného priestoru CMY. V ideálnom prípade by mala byť vytvorená zmiešaním primárnych farieb.
Biela - chápe sa ako neprítomnosť pigmentov (čistý papier).
Subtraktívne miešanie je dubtraktívne preto, lebo biela je reprezentovaná čistým papierom. Pridávaním pigmentov sa dá všetko len stmavšiť.
Aditívny model (RGB) >>>
Rozdiely RGB vs. CMYK >>>